Kamalaa rocklyriikkaa Keskisuomalaisessa 3.8.06

Jyväskyläläinen metallibändi Kamala on yksi Lapualla järjestettävän valtakunnallisen Rock-lyriikkakilpailun finalisteista.

JYVÄSKYLÄ
Petja Savoila

Rocklyriikan taidossa on kilvoiteltu maassamme jo vuodesta 1991. Jyväskyläläisille rokkareille kisassa on herunut useampikin kakkossija, mutta se suurin kunnia antaa yhä odottaa itseään. Tänä vuonna lyriikan suurmestarin titteliä tavoittelee naiskvartetti Kamala, jolla onkin painavaa sanottavaa.
– Olin etsimässä sopivia keikkamestoja bändille, kun törmäsin Välipuistorockin yhteydessä järjestettävään rocklyriikkakilpailuun, Karita Kivioja, Kamalan laulaja-kitaristi-sanoittaja ja yksi biisintekijä kertoo.

Pedolta
Akana
Kamala näki päivänvalon noin vuosi sitten. Bassossa on Emilia Peurakoski, rummuissa Päivi Keski-Säntti ja toisessa kitarassa Hanna.
– Harjoittelimme viime talven soittoa. Huhtikuun lopulla oli ensimmäinen keikka ja kesäkuussa nauhoitimme ensimmäisen demomme.
Kamala ei lähtenyt painattamaan demoaan Peto, vaan kiekkoa kopioidaan kotikoneella polttamalla.
– Demo on kuultavissa myös mikseri.netissä. Ensimmäinen kappale Akana oli se, jolla osallistuimme Rock-lyriikkakilpailuun ja finaalissa, jossa esitetään kolme biisiä, soitamme koko demon. Voittaja saa mahdollisuuden soittaa itse Välipuistorockissa ja tähän Kamalakin tähtää.
– Aikoinaan voittaja pääsi soittamaan Provinssirockiin, mutta olisihan tämäkin hienoa.
Kamala esiintyy Lapualla vain kolmen naisen voimin.
– Kitaristimme Hanna muutti talvella Helsinkiin työharjoitteluun, mutta hän on syksyksi tulossa takaisin Jyväskylään. Rock-lyriikkakilpailuun hän ei kuitenkaan pääse, joten vedämme setin kolmestaan, niin kuin olemme tehneet keväästä lähtien.

Thrash
jyrää
Tällä hetkellä Kamalalla on kymmenisen omaa biisiä esitysvalmiina.
– Ja kovaa vauhtia yritetään tehdä lisää, että saataisiin pudotettua noita cover-biisejä pois.
Millaista settiä lainabiiseistä löytyy?
– Sieltä 1980-luvun trashista ne lähtevät, Sepulturaa, Anthraxia, Slayeria, Metallicaa. Ihan ensimmäinen coverimme ei tosin ollut rässiä alkuunkaan vaan Turmion Kätilöiden Teurastaja.
Kiviojalle suomenkielisen trashin uusi tuleminen on tehnyt suuren vaikutuksen.
– Mokoma ja Stam1na ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että olen itsekin tohtinut vaihtaa esityskielen suomeksi.
Ensimmäinen kotimainen taipuu muutoinkin paremmin.
– Esimerkiksi tällainen fraasi kuin ylhäinen yksinäisyys ei toimi biisin teossa englanniksi käännettynä ollenkaan. Minulla tuli eteen niin paljon suomenkielisiä ilmaisuja joita en yksinkertaisesti saanut käännettyä englanniksi.
Kiviojan mielestä suomenkielisiä tekstejä myös kuunnellaan tarkemmin.
– Englanninkielistä lyriikkaa ei analysoida, sitä vain lauletaan. Itse luen suomenkielistä lyriikkaa kuin runoa.

Rytmikästä
mättöä
Bändin nimi Kamala syntyi Kiviojan ja rumpali Keski-Säntin aivomyrskystä Black Sabbathin keikan jälkeisessä nakkikioskijonossa.
– Opiskelemme musiikkikasvatusta ja siinä opintojen parissa perehdyttiin inuiittien lauluun, jossa oli tällainen kohta kuin kamala-akka-kamala-akka ja niin edelleen.
Siitä sitten poimimme tuon Kamalan.
Kamalan riisuttu trash perustuu rytmille ja vihaisille sanoille.
– Kirjoitan lyriikkaa päiväkirjaani kirjoittamisen yhteydessä. Ei niitä ajatuksia uskaltaisi muuten julki tuoda, mutta kun niistä tekee vihaista metallia, niin se onkin eri asia.
– Oma musiikkimme on hitaampaa ja ei niin tiukkaa kuin mitä coverimme ovat.
Tosin Slayerista puhuttaessa 99% bändeistä lankeaa tähän kategoriaan.
– Tarkoituksemme on tehdä rytmikästä metallia, Panteran mättöriffien tapaan tai kun komppi puolittuu. Halusimme yksinkertaisesti tehdä mättöä.
Karita on soittanut ja laulanut taustoja useammassakin bändissä, mutta Kamalalla on vain kaksi keikkaa plakkarissa.
– Soitimme viimeksi heinäkuussa Sotkamon Hiukkarockissa. Ensimmäinen esiintymisemme oli kalabiologien saunaillassa.
– Eniten minua jännittää basistimme puolesta, joka ei ole bassoa soittanut ennen Kamalaa. Hän sanoikin, että jos bändi hajoaa, niin ura jää siihen, koska hän osaa soittaa vain Kamalaa.